اگه اینا رو نمیدونی مکمل ورزشی نخور!

ضرورت استفاده از مکمل های غذایی برای ورزشکاران

مکمل ورزشی برای ورزشکاران و کسانی که فعالیت ورزشی شدیدی دارند یک جور هایی ضروری است. هرچه ورزش یا فعالیت بدنی شدیدتر باشد، نیازهای غذایی بدن بیشتر می‌شود. اگر فعالیت ورزشی شما بیشتر از 1 ساعت است و این تمرین مدارم باشد، بدن شما نیاز هایی را تقاضا میکند. برای مثال بدن شما نیازمند الکترولیت هایی ممیباشد. مثلا لکترولیت‌های مانند منیزیم، پتاسیم و سدیم که از طریق تقریق از دست رفته اند باید در سریع ترین زمان جایگزین شود.

برای بسیار از افراد ممکن است فرسودگی ناشی از تمرین سبب کاهش انتی اکسیدان شود. پس این افراد به مصرف آنتی اکیدان هایی چون ویتامین e  نیاز خواهند داشت.ویتامین e  می‌تواند از سلولهای ماهیچه‌ای در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند. از آنجا که تجزیه بافت ماهیچه‌ای در حین ورزش شدید معمولا اتفاق می افتد، ورزشکاران به پروتئین بیشتری برای ترمیم بافتها نیاز دارند.

مکمل‌های ورزشی انواع مختلفی دارند. برخی از مکمل‌  ها با هدف دریافت فیبر و پرتئین مصرف میشوند و برخی دیگر مواد معدنی و ویتامین ها را در بدن ورزشکاران تامین میکنند.

مکمل‌های ورزشی باید در ترکیب با تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مصرف شوند تا بهترین نتیحه را حاصل کنند. هدف اصلی از استفاده از مکمل های ورزشی، افزایش عملکرد وبهبود نتایج ورزش بر بدن ورزشگاران است. این مکمل ها می‌توانند شامل ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، اسیدهای آمینه، کراتین، بتا آلانین و مکمل های گیاهی مانند گینسینگ، ریشه ریزوما و ماکا باشند.

پروتئین

یکی از مهمترین مکمل‌های ورزشی پروتئین است که برای افزایش و بهبود ساختار عضلات بدن و بهبود بازسازی بافت عضلانی استفاده می‌شود. پروتئین ها می‌توانند از منابع مختلفی مانند پروتئین گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، سویا و ویزی های گیاهی تامین شوند. همچنین، مکمل های پروتئینی نیز به صورت پودری و در انواع مختلفی مانند پروتئین سویا، پروتئین شیر، پروتئین گوشت و پروتئین سرشیر وجود دارند.

کراتین

کراتین نیز یکی دیگر از مکمل های محبوب در ورزش است که برای افزایش قدرت و حجم عضلات استفاده می‌شود. این مکمل معمولاً به صورت پودری و در ترکیب با آب مصرف می‌شود. همچنین، مکمل هایی مانند بتا آلانین نیز برای افزایش استقامت و کاهش خستگی در تمرینات ورزشی توصیه می‌شوند.

 

برنامه استفاده از مکمل ورزشی

یک برنامه درست برای مصرف مکمل‌های ورزشی ،برنامه‌ای است که بتواند برنامه تغذیه ورزشکار را کامل کند. یعنی فرد یک برنامه غذایی سالم و جامع دارد، اما برای کامل شدن برنامه خود به سراغ مکمل می‌رود.

 

مکمل‌های ورزشی دارای پروتئین 

در دنیای ورزشکاران پر بحث ترین و داغ ترین موضوع استفاده مقدار کافی پرتئین میباشد.  پروتئین به عنوان عنصر کلیدی در عضله‌ سازی یاد میشود. پروتئین به شما کمک می‌کند که بتوانید عضله بسازید. بدون مصرف پروتئین کافی علاوه بر عضله‌سوزی به احتمال زیاد به بیماری‌هایی مبتلا خواهید شد.

بیشتر افراد سالم قادر هستند پروتئین لازم روزانه خود را از گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، پنیر، ماست، لوبیا و تخم‌مرغ تامین کنند. این گزینه‌ها عوارض جانبی ندارند و خیلی ارزان‌تر تمام می‌شوند.

با این حال معمولا ورزشکاران به خصوص در دوره حجم عضلات خود را بالا ببرد، ممکن است قادر نباشد حجم زیادی پروتئین مصرف کند. برای همین این افراد به مصرف مکمل‌های پروتئینی روی می‌آورند.

 

پروتئین در دوران حجمی یا چربی‌سوزی؟

برای کسانی که در رشته تغذیه و علوئم ورزشی سررشته ندارند، ممکن است این سوال پیش بیاید که مصرف پرتئین برای کاهش وزن مناسب است یا برای افزایش حجم؟

در زمانی که می‌خواهیم وزن بگیریم، به پروتئین بیشتر نیاز داریم. چرا که نمی‌خواهیم افزایش وزن با تجمع چربی و چاقی همراه باشد. ما می‌خواهیم عضله بسازیم و عضله به پروتئین نیاز دارد.

اما پروتئین برای کاهش وزن هم ماده‌ای کلیدی به شمار می‌رود. شما می‌خواهید با حفظ عضلات چربی بسوزانید و دوست ندارید کاهش وزن با کاهش حجم عضلات همراه باشد.

پروتئین باعث می‌شود که زود سیر شوید و دیرتر احساس گرسنگی کنید.

برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را بالا ببرند، این موضوع دردسرساز است. چرا که احساس سیری ناشی از مصرف پروتئین باعث می‌شود که فرد نتواند به اندازه کافی کالری دریافت کند. اینجا است که مکمل به کار می‌آید.

در دوران کاهش وزن نیز استفاده از پروتئین مهم است. سیری حاصل از پروتئین می‌تواند کالری دریافتی شما را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

مکمل‌ های ورزشی مینرال

مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم  نیاز شدید بدن برای بقا و فعالیت میباشد. این مواد معدنی عموما از سبزیجات تازه، میوه‌ها و تعدادی از آن‌ها از گوشت و مرغ تامین می‌شوند. معمولا تامین کامل مواد معدنی مورد نیاز بدن کار دشواری است و به یک برنامه غذایی اصولی نیاز دارد.

در بین مواد معدنی یا همان مینرال‌ها مصرف آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر بیشتر از بقیه اهمیت دارد. به خصوص آهن برای خانم‌ها و روی برای آقایان عناصری کلیدی هستند.

 

کمبود مواد معدنی

خیلی وقت‌ها درد، گرفتگی و خستگی بیش از حد شما به خاطر تمرین زیاد نیست. شاید مشکل اصلی شما در دریافت مواد معدنی ریشه داشته باشد. بی‌حوصلگی و روحیه پایین نیز از عوارض این مشکل است. به همین دلیل ممکن است برای برگشتن به باشگاه انگیزه کافی نداشته باشید.

حات تهوع و سرگیجه در زمان تمرین هم از علائمی است که می‌تواند به خاطر کمبود مواد معدنی به وجود بیاید. همین موضوع باعث می‌شود که تمرین را نیمه‌کاره رها کنید یا احساس کنید دیگر حوصله ورزش کردن ندارید.

 

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها مثل آ، ب، ث، د و ای معمولا با مصرف سبزیجات و میو هها در بدن تامین میشوند. ویتامین‌ها دو دسته هستند. ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین ث و ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین د.

بیشتر کسانی که در رژیم غذایی خود مقدار مناسبی چربی سالم (گردو، زیتون، سالمون و…) ندارند، در دریافت ویتامین‌های محلول در چربی دچار مشکل می‌شوند.

 

مکمل CLA

اسید چرب CLA یا لینولئیک اسید کونژوگه یکی از اسیدهای چربی است که در بدن به شکل طبیعی تولید نمی‌شود و باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود. گوشت، لبنیات و گیاه کافشه یا گلرنگ از منابع غنی این اسید چرب هستند. هرچند در تولید صنعتی، بیشتر از روغن کافشه و آفتابگردان استفاده می‌شود.

مکمل CLA قادر است با کاهش درصد چربی و افزایش عضله‌سازی به بهبود ترکیب بدنی کمک کند. این مکمل با کاهش تعداد سلول‌های چربی، افزایش متابولیسم و کاهش ذخیره چربی به کاهش درصد چربی بدن منجر می‌شود.

این مکمل از طریق تحریک آنزیم لیپاز و سرکوب لیپوپروتئین لیپار، می‌تواند به عنوان مکمل کاهش‌دهنده چربی شناخته شود.

 

مکمل‌ های اسیدآمینه

محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی در بین ورزشکاران همین مکمل‌ها هستند که از ترکیب سه اسیدآمینه ضروریBCAA والین، لوسین و ایزولوسین تشکیل می‌شوند. این سه اسیدآمینه از جمله مهم‌ترین پروتئین‌های عضلانی هستند.

این مکمل‌ها بیشتر مورد توجه کسانی قرار می‌گیرند که نمی‌خواهند به واسطه تمرین شدید عضله از دست بدهند. همچنین کسانی که رژیم‌هایی با کربوهیدرات پایین می‌گیرند از این مکمل‌ها برای پیشگیری از تجزیه عضلانی استفاده می‌کنند.

استفاده از این مکمل‌ها معمولا ضرری ندارد. هرچند زیاده‌روی در مصرف آن‌ها باعث کاهش جذب اسیدآمینه‌های دیگر می‌شود.

افراد عادی می‌توانند این منابع غذایی را از طریق مصرف گوشت، لبنیات و حبوبات تامین کنند. اما ورزشکاران به خصوص کسانی که قصد کاهش درصد چربی بدن را دارند، می‌توانند با مشاوره متخصص از این مکمل‌های ورزشی بهره ببرند.

 

مکمل ال‌نوروالین

یکی از انواع مشهور مکمل‌های اسیدآمینه‌ای شاخه‌دار، مکمل های ورزشی ال‌نوروالین هستند. نقش این مکمل در بالا رفتن سرعت رشد و همچنین توان ماهیچه‌ها است.

بیشتر ورزشکاران از این مکمل قبل از ترمین خود استفاده می‌کنند. چرا که باور دارند این مکمل قادر است توان عضلانی را بالا برده و دوران ریکاوری را سریع‌تر کند.

 

خرید مکمل ورزشی از داروختنه آنلاین اسدی فارما

مکمل ورزشی از داروخانه آنلاین اسدی فارما

شما میتوانید بهترین مکمل های ورزشی ایراهی و خارجی و اصل را با بهترین کیفیت از سایت اسدی فارما به صورت آنلاین خریداری کنید. همچنین در اینستاگرام اسدی فارما میتوانید مطالب جالبی در مورد سلامتی مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!